اینجا هستید :
خانه کتابخانه دانلود کتاب پی دی اف اسناد و مباحثی درباره تاریخ کلیسای شرق

دانلود کتاب پی دی اف اسناد و مباحثی درباره تاریخ کلیسای شرق

مقدمه
«دنخا»: عید طلوع خورشید، عید تعمید مسیح و بنابراین عید فجر و نور و نورانی شدن تمامی آفرینش و نیز عید کلیسای ماست چرا که عید شرق است و عید مجوسیانی که از مشرق زمین رفتند تا مسیح را پرستش کنند. فرصت مناسبی است تا مجموعه ای از اسناد و مطالعات انجام شده درباره کلیسای فارس را به شما دوستان گرامی تقدیم نماییم. کلیسای ما هر چند هم کوچک باشد باز به قدرت روح القدس زنده است و نور مسیح بر آن می تابد یا به عبارت بهتر از طریق آن به تمامی ملتها می تابد. در انتهای این مقدمه باز به این سئوال اساسی خواهیم پرداخت که «چه امیدی برای کلیسای ما وجود دارد ؟ »
فعلا به معرفی این کتاب بپردازیم. این کتاب در واقع نوشته تنها یک نویسنده نبوده بلکه مجموعه مقالاتی از مورخین مسیحی است. در ابتدای این کتاب، نوشته هایی از دوست خوبان کشیش ژان موریس فیه که یکی از بزرگترین متخصصین بود آورده شده اند. کشیش فیه زندگیش را وقف کلیسای ما کرده بود چرا که تاریخ باشکوه و غم انگیز آن، وی را | شدید متاثر می نمود. وی به ایران مسافرت کرده بوده و خاطرات دلپذیری از کشور زیبا و کلیسای کوچک ما داشت. او سال پیش از میان ما رفت و خدا وی را در حالی فراخواند که در پشت میز مشغول کار طاقت فرسای خویش بود. و این گونه مردن براستی شایسته کسی بود که آن همه پشتکار در فعالیتهای فکری و تحقیقات علمی داشت. ایشان به طور مخصوص ما را با دادن مشورتهای روشنگر و گاهی با سپردن مدارک چاپ نشده جهت ترجمه به زبان فارسی، یاری می کرد .
بدین سان اولین مقاله مربوط به « تاریخچه کلیسای سریانی شرق » است که جناب کشیش فیه دو سال پیش دست نوشته مقاله مربوطه را در اختیار ما گذاشتند. این متن که به شکلی ساده و قابل فهم برای غیر متخصصین نوشته شده ، در عین حال شامل اطلاعات دقیق بسیار و مطالعات بیشمار منتشر شده در کتابهای تخصصی می باشد. این مقاله مقدمه ای بر تاریخ کلیسای ما خواهد بود. در ادامه، مطلبی تحت عنوان « مجوسیان کی هستند » از «کتاب تاریخ زوقنین » می آید.
به علت وجود دیرهای فراوانی که در تاریخ کلیسای ما جایگاه خاصی داشته اند و بر زندگی روحانی آن اثر گذاشته اند، همانند شهادت آن در نزد ملتهای دور دست در فصلدوم به مطالعه تاریخ اربیل خواهیم پرداخت چرا که اربیل یکی از مراکز بسیار مهم مسبحی بود که دیر بسیار معروفی در آنجا قرار داشت. سپس گسترش این کلیسا را در آسیای مرکزی و چین در مقاله دیگری از دوستمان مرحوم کشیش فیه یاد آوری نموده که با ارائه نتایج باستان شناسی متخصصین دیگر تکمیل خواهد گردید؛ سنگ نوشته سی – بانگ – فر (در چین)، سنگ قبرهای حجاری شده در مسیر جاده ابریشم) و سنگ نوشته ای سریانی (در نیشابور) I سپس گشاده رویی کلیسای ما و تطابق آن را با فرهنگ فارسی بررسی خواهیم نمود که تلاشهای انجام شده در طی قرون برای ترجمه کتاب مقدس به زبان فارسی در ایران و هندوستان گواه این امر می باشند.
جنبه ای دیگر از تاریخ کلیسای ما در این زمان مبنی بر اینکه همه ادیان در جستجوی درک متقابل و گفتگو هستند باعث تعجب و علاقمندی خواننده گرامی خواهد شد اگر بداند که از قرن هشتم گفتگویی میان مسئولان مسیحی و مسلمان وجود داشته که لحن صداقت آمیز و گاهی جسورانه آن موجب شگفتی است.|
در رابطه با وحدت میان کلیساهای سریائی، بیانیه مشترک حضرت پاپ ژان پل دوم و عالیجناب مارد نسخا پاتریارک کلیسای شرق آشور در مورد راز مسیح را که مدتی پیش امضاء شد، به شما تقدیم خواهیم نمود. این بیانیه تنها اشاره ای به تاریخ فعلی کلیسای ما | می باشد اما ما را از امید لبریز کرده و بنابراین در این کتاب جای خود را پیدا می کند.
این بود نقشه کلی کتابی که می خواهید مطالعه نمایید و محدودیتهایش اینها هستند، در این کتاب اشاره ای به کلیسای ارمنی نخواهیم نمود با آنکه این کلیسا حتی قبل از شاه عباس و جابه جایی ظالمانه ارامنه به سمت اصفهان در این کشور حضور داشت. این اغماض به دلیل فراموشی نیست بلکه از محدودیت ما ناشی می گردد چرا که ما قادر به انجام همه کارها نیستیم! علاوه بر این، کلیسای ارمنی همواره فرهنگ خود را با دقت و وسواس حفظ نموده و خیلی کم با فرهنگهای بیگانه خود را مطابقت داده است. همینطور تنهد اشاره مختصری خواهیم کرد به حضور مسیحیانی که بعد از جنگهای صلیبی برای کلیسای لاتین از غرب آمدند و نیز کلیساهایی که از قرن نوزدهم، بعد از اصلاحات پروتستانها تشکیل شدند .
برای تکمیل این کتاب می بایست از جوامع مسیحی کلیساهای بیزانس و سربانی غربی نیز صحبت کردیم.

کلیسای سریانی شرق

شرقی ترین کلیسای مشرق زمین ، کلیسای سریانی شرق است که در ضمن یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان می باشد و تأسیس آن به اواخر قرن اول یا اوایل قرن دوم برمی گردد .
نقطه آغاز
آیا حضرت تومای رسول در راه مسافرت خود به هندوستان از بین النهرین عبور نمود و کسانی را به مسیحیت فراخواند ؟ آنچه از نقطه نظر تاریخی مسلم است این است که بشارت انجیل از اورشلیم شروع شد، از انطاکیه گذشت و توسط حضرت آدای رسول به ادسا
اورفای کنونی) رسید، از آنجا مسیحیت از یک طرف بسوی ارمنستان پیش رفت و از طرف دیگر از مرزهای امپراتوری روم گذشت و به امپراتوری فارس در شهرهای سلطنتی سلوکیه و تبسفون (در ۳۵ کیلومتری جنوب بغداد) رسید. حضرت ماری شاگرد آدای در محلی به نام کوخه (کلبه کوچک) کلیسایی بنیان نهاد که بعدها مرکز کلیسای بزرگ گردید.
بر خلاف رومیان، پادشاهان فارس (اشکانیان) بشدت طرفدار گوناگونی افکار بودند و با رضایت کامل آیینهای متفاوت را پذیرا می شدند. بنابراین کلیسا در این دوره مورد شکنجه و آزار قرار نگرفت و توانست گسترش یابد و در شهرهای اصلی امپراتوری و حتی در روستاها ، کلیساها تأسیس شدند. کرسی خلیفه گری مار ماری (کلمه مار در زبان سربانی به معنای عالی جناب (یا حضرت) است و به اشخاص عالی مقام مدنی و مذهبی، از جمله مقدسین خطاب می شود ) توانست در قسمتهای بزرگی که امروزه جزو خاک عراق و ایران محسوب می گردند اسقف نشین هایی تأسیس کند.
آیا این کرسی خلیفه گری وابسته به کرسی انطاکیه بود؟ مسلما کلیسای انطاکیه یکی از کلیساهای مادر محسوب می گردید (تا آن زمان صحبت از کرسی پاتریارکیا نبود . اما به لحاظ فاصله مکانی کلیسای سریانی شرق از کلیسای انطاکیه و نیز اختلاف دو امپراتوری …..

 

دانلود با لینک مستقیم

برای دانلود کتاب پی دی اف اسناد و مباحثی درباره تاریخ کلیسای شرق کلیک کنید

 

 

درباره نویسنده

بهناز عزیزی زیباترین معماری من ساختن ذهن و دل خویشتن است...

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

  • سلام ،خوش آمدید , مهمان