اینجا هستید :
خانه تحلیل و نقد آثار معماری بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

 موزه نوادا

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری ، این بنا در سال ۱۹۸۴با دو منظور در لاس وگاس طراحی شد. اولین هدف، ایجاد موزه یا مکانی برای کودکان بود و هدف دیگر کتابخانه هنری. قسمت اصلی موزه در مرکز آن قرار گرفته است که فضاهای علمی و فرهنگی و اداری در اطراف آن شکل گرفته اند. قسمت شمالی مجموعه در کنار کوهپایه ها شکل گرفته است که این مسئله دو هدف را تداعی می کند:

  1. جدا کردن کتابخانه و موزه از یکدیگر .
  2.  تقویت محور اصلی بنا که رو به کوهپایه است.

نتیجه توپوگرافی کوهپایه ای این موزه شیب ملایمی که در پلان شکل گرفته است. پارکینگ بنا در فضای باز محوطه قرار دارد. در نمای ساختمان در مرتفع ترین نقطه آن فانوسی با نور قرمز در شب ها دیده می شود که خود سمبلی برای این موزه محسوب می گردد. در فضای داخلی این مجموعه فضای مناسب کودکان، نشانه ها، علایم و سرگرمی های ویژه ایشان قرار گرفته است.

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

کرنوال

این بنا، ترکیبی از فرم های دایره، مستطیل و چهار گوش می باشد. طرح معماری این بنا کاملاً منطبق با محیط طبیعی اطراف آن است. دکوراسیون و معماری داخلی موزه آن چنان زیبا و جالب توجه است. که ناقدین در مورد آن گفته اند خود بنا به تنهایی مانند موزه ایست که افراد برای بازدید آن می آیند. در این بنا ۴ طبقه گالری دیده می شود که گالری های طبقات بالاتر تخصصی تر می باشند. فضاهای داخلی از نور طبیعی فراوانی برخوردارند و طراحی آنها به گونه ای است که خود بدون راهنما به راحتی بازدید کننده را هدایت می کنند.

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

گوگنهایم

در ادامه انقلاب و تحول و دگرگونی معماری در سال های ۱۹۵۹-۱۹۴۳ ساختمان موزه گوگنهایم در نیویورک به مانند تندیسی دوار طراحی شد. این بنا توسط فرانک لوید رایت بنا شد اما بخش الحاقی جدید و مکعب شکل ساختمان در پشت بنای اولیه توسط چارلز گوالتی در سال (۱۹۹۲-۱۹۸۲) طراحی شد. این بنا همچون خمیر مجسمه سازی بسیار انعطاف پذیر و استثنایی است. در این رمپ مارپیچ و وسیع علاوه بر نمایش مواد موزه ای، سازه ساختمان خصوصاً تیرها به صورت اغراق آمیز همانند یک قلعه مدرن نمایش داده شده اند.

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

موزه، های

موزه، های (High) بعد از موزه گوگنهایم فرانک لوید رایت از معروفیت زیادی برخوردار است. علت این مقایسه شباهت معماری این دو موزه با یکدیگر می باشد. این موزه نیز مانند گوگنهایم از رمپ مارپیچی و منحنی وسیعی ساخته شده است که بخش مرکزی آن را به خود اختصاص داده است. این رمپ بتنی است که البته تنها بتن می توانست جوابگوی آن انحنا و پیچیدگی باشد. گذشته از عملکرد، این رمپ به عنوان عنصر زیبایی در نما نیز به چشم می آید. ۳۰% از کل بنا اختصاص به فضای نمایشگاهی دارد. و بقیه فضاها هم اختصاص به فضاهای عمومی دارد.

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

موزه نورویچ

فهیمدن ایده نورمن فاستر (Norman Faster) در این بنا در مقایسه با بناهای دیگر وی بسیار مشکل است. اما نقطه مشترکی که در همه کارهای وی به چشم می خورد شکستگی های فراوان در بنا است. در این موزه بیشتر از هر چیزی انعطاف پذیری فرم آن به چشم می خورد که بیشتر در قسمت شمالی بنا می باشد. و در نتیجه مناسب ترین مصالح برای آن انحنا ها همان سیمان بوده است. این موزه در سال ۱۹۷۷ افتتاح شد. ۷۵% از کل بنا اختصاص به فضای نمایشگاهی دارد. و بقیه به مانند چشم انداری رو به مرکز سنز بورگ (Sainsburg) و کنار رودخانه می باشد. نورمن فاستر با استفاده از طبیعت اختلاف سطح بین رودخانه و موزه را پر کرده است. طبقات مختلف نمایشگاه را رمپ بزرگ و مارپیچی به یکدیگر متصل شده اند.

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

واشنگتن

این موزه بیان فشرده ای از حس و حال و ایده معماران آن است. ۲۳% از موزه، به فضاهای نمایشگاهی اختصاص دارد. کتابخانه موزه به دلیل امکاناتی که دارد مجهزترین کتابخانه این شهر می باشد. فضاهای داخلی که هر یک عملکرد مخصوص به خود را دارند در اطراف هال مرکزی سازمان دهی شده اند که با سه دیوار ضخیم و مرتفع از فضاهای دیگر متمایز شده اند و در دیوار چهارم شکاف هایی وجود دارد که نور طبیعی از بین آن ها به داخل ساختمان راه می یابد. دیوارهای خارجی بنا آجری هستند. قسمت جنوبی این مجموعه عنصر L شکلی است که به عنوان فضای نمایشگاهی اعلام هویت می کند.

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

مرکز هنرهای بصری پیتر آیزنمن

مرکز هنرهای بصری پیتر آیزنمن (Peter Eisenman) در سال ۱۹۸۹-۱۹۸۲ راه اندازی شد. وی شرایط تاریخی، اجتماعی و تقابل ها و دوگانگی های موجود در سایت را به طور کامل به نمایش گذاشت. پیتر آیزنمن بر این باور است که در زندگی امروز ما دوگانگی مانند ثبات و بی ثباتی، سودمندی و عدم سودمندی، صراحت و ایهام وجود دارد و نمی توان آنها را نادیده گرفت پس باید این تقابل و دوگانگی در ساحت معماری به عنوان تجلی گاه شرایط زندگی امروز به نمایش گذارده شوند. عدم تقارن و غیر قابل پیش بینی بودن در معماری وی به وضوح دیده می شود. این بنا یکی از اولین و شاخص ترین بناهای سبک دیکانستراکشن می باشد. طراحی این بنا برنده جایزه سال ۱۹۸۲ شد. سایت این ساختمان در قسمت ورودی اصلی دانشگاه ایالتی اهایو در سمت شرق دانشگاه قرار دارد.

 

سان خوزه (San jase) 

این موزه در قلب سان خوزه (San jase) قرار گرفته است. معماری این بنا به صورتی است که از کلیه قسمت های شهر نشانه ای در خود دارد. طرح معماری این بنا در نگاه اول مانند دیگر ساختمان های عمومی شهر است ولی در نگاهی دقیق تر ویژگی هایی در معماری آن به چشم می خورد که آن را حایز اهمیت می نماید. این موزه کاملاً مماس بر یکی از خیابان های اصلی این شهر قرار گرفته است. با وجود اینکه ضلع بزرگتر این بنا به سمت خیابان قرار دارد ولی با ورودی متمایز و زیبایی که به آن داده شده گشایش مطلوبی را ایجاد نموده است. بازدیدکنندگان از خیابان مارکت (Market Street) وارد این موزه می شوند. در بام این موزه کافه تریا و رستوران قرار دارد که خود عاملی برای جلب بازدیدکنندگان به این سمت می باشد. یکی از هنرهای معماری این بنا همین موضوع است که برای رسیدن به کافه تریا و رستوران باید از فضای گالری و نمایشگاه عبور کرد. قسمت شمالی بنا که اولین قسمتی است که بازدیدکنندگان وارد آن می شوند شامل دیوارهای منحنی شکل است که با رنگ های مختلفی که هر فضا دارد تفکیک می شود. در قسمت جنوبی بنا دو جفت پله قرار دارد که عامل اتصال طبقه پایین و بالا و همکف می باشند.

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

گتی سنتر (Getty Center)

گتی سنتر (Getty Center) کمی خارج از شهر سندییگو (San Diego) در آزاد راهی قرار دارد که به شهر لس آنجلس (Los Angles) ختم می شود. ساختار این مجموعه به صورت کلاسیک طراحی شده است.

فرم بنا یکی از ایده آل ترین فرم هایی است که در کنار تپه های سایت آن می توانسته بنا شود. این بنا شامل دو قسمت  می گردد که از دو نوع مصالح مدرن و کلاسیک در نمای آنها استفاده شده است. قسمت اول این موزه به دلیل راحتی دسترسی آن، معروف تر و عمومی تر از دیگری است.

قسمت اول این موزه شامل ۳ بخش داخلی است که هر بخش بطور مستقل به قسمت اصلی بنا ختم می شود. سالن نمایشگاه به مانند میدان در وسط مجموعه قرار دارد و محل تجمع هنرمندان است. فرم های دایره ای زیادی داخل مجموعه قرار دارند که جداکننده بخش های مختلف آن مانند گالری، سالن نمایشگاهی، فضای اداری و . . . از یکدیگر می باشند.

قسمت دوم موزه مانند مرکز آموزشی عمل می کند که شامل کلیه بخش های اطلاعاتی و تاریخی و هنری است.

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

طرح یوزن ونتج (Yuzen Vintage)

طرح یوزن ونتج (Yuzen Vintage) از جمله پروژه هایی است که در عین سادگی فضا و قابل فهم بودن آن از پیچیدگی خاصی برخوردار می باشد، به گونه ای که شاید بتوان آن پیچیدگی را ناشی از تکنولوژی دانست.این پروژه در برگیرنده موزه اتومبیل و وسایل نقلیه است که در آن از آسانسورهای مکانیکی برای حمل اتومبیل به طبقات استفاده می شود. در این بنا بیش از ۶۰ اتومبیل عتیقه و آنتیک وجود دارند. موزه ها و فضای اداری و تفریحی و نمایشگاهی و . . . همگی در طبقات پخش شده اند.

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

بررسی موزه های آمریکا از نظر معماری

 

 

درباره نویسنده

بهناز عزیزی زیباترین معماری من ساختن ذهن و دل خویشتن است...

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

  • سلام ،خوش آمدید , مهمان